måndag 7 juni 2010

I dag ljuder larmet

I dag ljuder larmet, som en påminnelse om att vårt land och vårt folk, inte går säkra. Det finns ondska i världen och vi bör skatta oss lyckliga av att bo i ett land där vi lever i frihet och demokrati. Vi bör skatta oss lyckliga i vetskapen av att vi har militär som är villiga att dö för oss, oss som folk, och för ljust dessa värderingar.

Men vilka är vi? Vem är jag? Skall jag verkligen identifiera mig med mitt land? Är det verkligen mitt land? ja jag har ju röstat och så, men det här är inte mitt land. Det är heller inte ditt. När vi begränsat oss till, vårt land och vårt folk, är vi redan våran egen värsta fiende, världen runt om blir hotfull och farlig.

Men den egentliga faran vilar inom oss.
för rädslan för det okända är rädslan för sig själv.

Så var försiktig med vad du identifierar dig med för rädsla föder hat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar